איך עובד מדחס אוויר וכיצד בוחרים את המדחס המתאים ביותר

 

מדחס אוויר כולל מנוע – מנוע חשמלי או מנוע בעירה פנימית – המספק את הכח למדחס האוויר. הספק המנוע משפיע במידה רבה על ביצועי הקומפרסור.

המנוע מניע מדחס – האלמנט שבעצם עושה את העבודה, שואב אוויר מהסביבה ודוחס אותו ללחץ גבוה. במדחסים בוכנתיים, בהם אנו מתמקדים במאמר זה, המדחס כולל בוכנה אחת או שתיים. מדחס עם בוכנה אחת קומפקטי וזול יותר, אבל מדחס עם שתי בוכנות (בדרך כלל הן מחוברות בצורת V) הוא מאוזן יותר, ומתאים למנועים בהספקים גבוהים יותר.

בכל המדחסים התעשייתיים, האמורים לסייע בעבודה ולא רק לנפח צמיגים, יש מיכל מלאי. האוויר הנדחס על ידי מדחס האוויר נאגר במיכל המלאי, המשמש כמאגר אוויר דחוס לטובת המשימות השונות, וכך לא צריך להפעיל את מדחס האוויר כל פעם שרוצים לבצע משימה קטנה. כאשר הלחץ במיכל מגיע לרף שנקבע מראש, מדחס האוויר יפסיק לעבוד – ויחזור לעבוד כאשר הלחץ במיכל ירד אל מתחת למינימום. מיכל מלאי גדול מאפשר עבודה רציפה וחלקה לאורך זמן גם במשימות “כבדות”, כגון הפעלת משחזת זווית או משייפת.

 

מדחסי אוויר – מושגים

ספיקה – כמות האוויר הדחוס שהקומפרסור יכול לספק בדקה בלחץ נתון. ניתן בדרך כלל בליטרים, אבל לפעמים יופיע גם במטר מעוקב (אלף ליטרים) או רגל-מעוקב (כ-27 ליטרים).

לחץ – מטרתו של מדחס האוויר, כאמור, היא לדחוס אוויר מהלחץ הרגיל בו הוא נמצא סביבנו ללחץ גבוה יותר, אך המדחסים נבדלים אחד מהשני בלחץ אליו הם יכולים לדחוס את האוויר. ככל שהלחץ גבוה יותר, כך מדחס האוויר יוכל להניע כלים חזקים יותר או להתיז חול במהירות גבוהה יותר. ברוב המקרים, מדחס אוויר מסוג בוכנה מספק לחץ מרבי של 10 באר (כ-145PSI).

ממדים ומשקל – חשוב לזכור לבחור מדחס שיתאים למקום שמיועד לו, ואם יהיה צורך להזיז אותו ממקום למקום, כדאי גם לשים לב למשקל ואולי לבחור מדחס היושב על שלדה עם גלגלים.

 

בחירת מדחס האוויר המתאים

עכשיו, אחרי שהבנו מה משמעות כל אחד מהפרמטרים במפרט של מדחס אוויר, ואיך הוא משפיע על היכולת של הקומפרסור לבצע משימות, אפשר לגשת לבחירת מדחס האוויר המתאים. כלל האצבע הוא שספיקת האוויר של הקומפרסור צריכה להיות גבוהה בכ-25% עד 50% מהספיקה הנדרשת  על ידי כלי העבודה הפניאומטי החזק ביותר שרוצים להפעיל. אם רוצים להפעיל כמה כלים במקביל, צריך לחבר את דרישות האוויר של כולם. כמובן שהלחץ המרבי שמספק מדחס האוויר צריך להיות גבוה מספיק כדי לעמוד בדרישות הכלים אותם רוצים להפעיל – רוב הכלים דורשים לחץ של כ-90PSI (בערך 6.5 באר), כך שמדחס אוויר שמספק 100PSI/7 באר ומעלה יספיק.

את גודל המכל נקבע לפי סוג הכלי בו משתמשים – להפעלת כלים הפועלים ב"פעימות" קצרות, כמו אקדחי מסמרים או מפתח גלגלים, אפשר להסתפק במכל מלאי קטן יחסית; להפעלת כלים פנאומטיים לאורך זמן, כגון דיסק חיתוך או משייפת, יש לבחור מדחס אוויר עם מיכל מלאי גדול.

בנוסף, חשוב לזכור כי מדחס אוויר הוא מכשיר מכאני הפועל בעומסים גבוהים, עם חלקים נעים רבים שיכולים להישחק או להישבר. לכן אם אתם קונים קומפרסור כדי שישמש אתכם במשך שנים רבות ולא לשימוש חד-פעמי או לעיתים נדירות, חשוב להקפיד לקנות מדחס אוויר איכותי, גם אם הוא מעט יקר יותר. מהו מדחס אוויר איכותי? מדחס אוויר של מותג וותיק ומוכר, הנהנה מ"גב" של חברה מוכרת בעלת מוניטין טוב בתחום השירות, שבמקרה הצורך תדע לתקן תקלות ולספק חלקי חילוף, ולא תשאיר אתכם עם ערמת ברזלים מעוצבת וחסרת שימוש (מלבד כמשקולת…). 

יש לכם שאלה? רוצים לקבל ייעוץ מהמומחים בתחום? 

ארגנטולס גם בדיגיטל! 

השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם